Facebook Pixel Update: Ce trebuie să faci acum în Google Analytics și în politica de cookies

Din 24 octombrie, Facebook va face un update important în ceea ce privește Facebook Pixel pentru a funcționa și pe browserele care folosesc tehnologii precum “Intelligent Tracking Prevention” de la Safari. Ce setări ar trebui să faci în Google Analytics și cum trebuie să actualizezi politica de cookies pentru a fi în concordanță cu Regulamentul General de Protecția Datelor (GDPR), vei afla în acest articol.

Ce este Intelligent Tracking Prevention?

Facebook a folosit până de curând doar tracking prin cookie-uri de tip 3rd party, care le permitea să înregistreze activitatea utilizatorilor de pe site-urile care au instalat pixelul de facebook.
În 2017, însă, Safari a introdus în update-urile sale o funcție numită “Intelligent Tracking Prevention” (ajunsă la versiunea 2 în iunie 2018) care blochează utilizarea cookie-urilor de tip 3rd party, blocând astfel posbilitatea tracking-ului făcut de pixelul facebook (și altele care funcționează similar).
Conform Statcounter, Safari are în România o cotă de piață de sub 2% pentru utilizatorii de dispozitive tip desktop. Aparent nu avem de ce să ne facem mari griji…
Sursa: Statcounter GlobalStats (România, Desktop, Septembrie 2018)
Totuși, dacă ne uităm peste raportul aferent dispozitivelor mobile, observăm că Safari deține o cotă de piață importantă, fiind pe locul 2, după Chrome. Este și normal având în vedere că acesta este browserul implicit pe dispozitivele iPhone.
Sursa: Statcounter GlobalStats (România, Mobile, Septembrie 2018)
Firefox a anunțat deja și el că va veni cât de curând cu un sistem similar cu cel de la Safari, iar acestea sunt semnale clare că în viitorul apropiat cookie-urile de tip 3rd party nu vor avea atât de mare putere. (Update: Firefox a anunțat chiar azi că a implementat acest sistem în următoarea sa versiune).
Acesta este și motivul pentru care Facebook a hotărât să aducă un update pixelului său de tracking ca, în completarea tracking-ului ce folosește 3rd party cookies să folosească tracking-ul de tip 1st party cookies. Începând cu 24 octombrie, acest update va intra în vigoare ca și opțiune implicită pentru toți advertiserii din Facebook.

Cum te afectează și ce trebuie să faci?

Din punct de vedere al advertising-ului, acest update te afectează pozitiv, însemnând că vei putea folosi tracking-ul de facebook și pentru utilizatorii de Safari care au blocate cookie-urile de tip 3rd party. Totuși, acest update vine cu câteva inconveniențe în rapoartele de la Google Analytics și fac necesară o actualizare a politicii de cookies de pe site.

Parametrul “fbclid” și setările din Google Analytics

Poate că ați observat deja că, de câteva sâptămâni, toate link-urile de pe facebook au în URL un parametru numit “fbclid”. Acest parametru îi permite scriptului de facebook să conecteze un eveniment de pe site (ex. Vizualizare de pagină, conversie, etc.) cu click-ul care a adus utilizatorul pe site.
Goolge Analytics grupează paginile după URL. Asta înseamnă că fiecare URL (cu orice combinație a parametrilor) se regăsește în rapoartele din Google Analytics ca o înregistrare separată. Atunci când acești parametri sunt folosiți pentru a schimba conținutul paginii, această separare ne ajută să evaluăm fiecare pagină în parte și să le interpretăm corect indicatorii. În cazul “fbclid”, o astfel de separare a paginilor în rapoarte ne încurcă să vedem și să interpretăm datele relevante despre pagina respectivă.
Să luăm un exemplu…
În imaginea de mai jos vedem pagina “/masini-unelte/despicatoare-lemn/” cu indicatori relevanți privind interesul utilizatorilor pentru această pagină: “Avg. Time on Page” și “Bounce Rate”. Putem evalua evoluția performanței acestei pagini în timp sau să o comparăm cu alte pagini relevante. Ne oferă informații relevante pentru a fundamenta diverse decizii…
Pentru că Facebook adaugă parametrul “fbclid”, același raport se va transforma astfel:
Acest raport nu ne mai este util pentru că nu putem vedea indicatorii corecți pentru pagina analizată. Practic, Google Analytics consideră paginile de mai sus ca fiind diferite pentru că URL-urile diferă din cauza parametrului “fbclid”.
Din fericire, rezolvarea acestei probleme este foarte simplă. Accesezi în Google Analytics Admin > View Settings (asigură-te că selectezi view-ul corespunzător)
Adaugă apoi “fbclid” în câmpul “Exclude URL Query Parameters” și salvează modificările.
Atenție!
  • Rapoartele vor elimina automat parametrul “fbclid” și va grupa paginile începând cu momentul în care ai făcut modificările de mai sus. Aceste setări nu produc modificări pe datele înregistrate până acum.
  • Această modificare trebuie făcută de orice site, nu numai de către cele care folosesc Facebook Pixel deoarece facebook atașează parametrul “fbclid” oricărui link extern rețelei sale.

Actualizarea politicii de cookies

Dacă vrei să fii la punct și cu Regulamentul General de Protecția Datelor (GDPR), ești nevoit să actualizezi politica de cookies prin adăugarea următoarelor cookies:
  • _fbp: acest cookie conține id-ul unic al utilizatorului, similar cu cookie-ul _ga de la Google Analytics
  • _fbc: acest cookie va fi scris doar dacă utilizatorul a ajuns pe pagină având parametrul “fbclid” în URL. În acest caz, acest cookie va conține id-ul click-ului din Facebook utilizat pentru a conecta evenimentele din pixelii de Facebook cu click-ul care a adus utilizatorul pe site.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Facebook Pixel Update: Ce trebuie să faci acum în Google Analytics și în politica de cookies

de eugen reding time: 4 min